Friday, March 5, 2010

Dirogol Beramai-ramai di Depan Suami

Pukul 6 pagi, 28 Feb 2010 adalah waktu tamat tugas Rukun Tetangga di Tmn. Teratai, Skudai, Johor untuk mengawal kawasan taman. Pada pagi itu, belum ramai yang bangun awal kerana ramai hari Ahad adalah hari bagi mereka bercuti. Namun begitu, ada beberapa orang pemuda bukan beragama Islam yang mengambil kesempatan di atas keheningan pagi Ahad itu. Dengan perlahan-lahan mereka membuka 'sliding door' pintu belakang yang rosak dan tidak berkunci dan pintu besi yang tidak bermangga di sebuah rumah. Rumah itu diduduki oleh sahabat saya bersama isteri dan seorang anaknya. Mereka mudah memasuki rumah itu dan mengambil pisau dapur untuk dijadikan senjata. Mereka pergi ke bilik utama untuk mencari sasaran.

Apabila mereka masuk ke bilik, pisau di tangan diletakkan di leher suaminya dan isterinya ditarik untuk diperkosa. Apakan daya seorang suami melawan 6 orang pemuda yang memukulnya menggunakan kayu golf hingga patah. Si suami juga tidak terdaya menghalang isterinya diperkosa di hadapannya. Apakan daya si suami melihat pemuda-pemuda itu bergilir-gilir 'menjamu selera' dengan dia sendiri diugut dan dipukul. Mengikut laporan polis, isterinya juga dipaksa mengolom 'ais krim' perompak-perompak itu. Sebelum keluar meninggalkan rumah, mereka sempat mengambil wang RM2000, sebuah kamera berharga RM5000, dan 2 buah laptop. Berita tersebut dikongsi bersama rakan-rakan hingga saya tidak dapat menahan air mata dan menyimpan dendam di hati. Siapa yang sanggup mendengar sahabat baik sendiri dipukul, dirompak dan isterinya diperkosa di hadapan matanya.

Hingga hari ini, pihak polis telah menahan 22 orang pemuda bukan Islam untuk direman. Pada hari ini, sahabat saya bersama isterinya akan membuat kawat cam.

Dalam hal ini, siapa yang bersalah?
Orang-orang yang merogol dan merompak itu tidak ada rasa gentar dan belas ihsan. Mereka tidak takut dengan sistem perundangan sekarang. Kalau mereka dihukum pun, masyarakat tidak mengambil iktibar kerana hukuman itu dilakukan dipenjara, bukannya di khalayak ramai seperti yang Islam tuntut. Saya tidak suka menyalahkan sesiapa. Namun sistem perundangan di negara kita ini yang dicipta oleh manusia harus ditukar dan dirombak kepada sistem yang dicipa oleh Allah. Itulah syariat Islam yang Allah wahyukan dalam Al-Quran. Allah berfirman dalam Al-Quran:

Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan kamu menjalankan hukuman "Qisas" (balasan yang seimbang) dalam perkara orang-orang yang mati dibunuh iaitu: orang merdeka dengan orang merdeka, dan hamba dengan hamba, dan perempuan dengan perempuan. Maka sesiapa (pembunuh) yang dapat sebahagian keampunan dari saudaranya (pihak yang terbunuh), maka hendaklah orang yang mengampunkan itu) mengikut cara yang baik (dalam menuntut ganti nyawa), dan (si pembunuh pula) hendaklah menunaikan bayaran ganti nyawa itu) dengan sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah suatu keringanan dari Tuhan kamu serta suatu rahmat kemudahan. Sesudah itu sesiapa yang melampaui batas (untuk membalas dendam pula) maka baginya azab seksa yang tidak terperi sakitnya. Dan di dalam hukuman Qisas itu ada jaminan hidup bagi kamu, wahai orang-orang yang berakal fikiran, supaya kamu bertaqwa. (Al-Baqarah:178-179)

Kenapa kita sampai sekarang masih degil lagi untuk laksanakan perundangan Islam. Butakah mata pemimpin kita yang hanya memperjuangkan kepentingan orang Melayu tetapi tidak melaksanakan Hukum Islam? Ya Allah, ampunkan dosa kami. Izinkan kami laksanakan hukum Islam yang Kau turunkan dalam Al-Quran, agar timbul rasa gentar dalam hati semua manusia untuk melakukan jenayah.

Saya menyeru kepada saudara-saudara, adik beradik, pakcik makcik agar sokonglah agar hukum Hudud dan Qisas ini dilaksanakan di Malaysia ini. Kerana hati manusia Allah yang 'pegang'. Klu kita laksanakan hukum Islam, Allah akan masukkan rasa gentar dalam hati manusia daripada untuk buat jahat. Tapi kalau kita laksanakan hukum yg manusia cipta, Allah akan 'berlepas tangan' terhadap apa yang akan berlaku. Semua ini akan ditanya oleh Allah di Akhirat nanti.

Ingatlah, mungkin sekarang terkena kepada oarng lain. Tapi kita akan menyesal jika perkara ini berlaku kepada diri dan kaum keluarga kita. Hingga sekarang, saya akan mengalirkan air mata bercampur dendam di hati jika teringat apa yang berlaku kepada sahabat baik saya itu. Moga Allah ampunkan dia, diberikan kekuatan dan kesabaran. Moga menjadi ingatan kepada kita semua....

p/s: Kisah ini adalah benar.

24 comments:

  1. tapi mana ada tarikh 31 Feb pernah ujud dalam sejarah... ?

    ReplyDelete
  2. sory. 28 feb lepas (ahad)

    ReplyDelete
  3. kalau boleh padam balik cerita yg okoi tulis tu. takut nanti jadi isu penyebar isu perkauman. saja bagi tau.

    ReplyDelete
  4. Saya cerita di sini bukan untuk mencetuskan perkauman. Mana2 kaum pun jika melakukan jenayah curi, rompak, rogol dan sebagainya harus menerima hukuman. Motif tulisan saya adalah untuk menunjukkan bahawa hukuman yg ada di M'sia ini tidak mampu menggentarkan hati manusia yg buat jahat. Kita harus kembali kepada hukuman yg Allah suruh iaitu HUDUD & QISAS. Semua org Islam harus sokong HUDUD & QISAS.

    ReplyDelete
  5. sokong kt abg koi....

    ReplyDelete
  6. Saya bersimpati dan berkongsi sentimen yang sama. Kes seperti ini pernah berlaku cuma mungkin tidak dilapor atau disensasi.

    Saya sangat tidak setuju kalau dikatakan ini kes bukan perkauman. Saya tidak mahu nak berdebat tetapi sebagai individu yang turun pandang dan ambil tahu yang tersurat dan tersirat perihal hubungan kaum dan politik negara, saya mohon orang-orang Islam Melayu janganlah terlalu "naive" sangat terutama dalam hal menjaga keselamatan diri dan maruah keluarga.

    Memang betul ini mungkin dugaan dari Allah. Tetapi menjaga keselamatan dan keamanan diri dan keluarga serta masyarakat adalah tanggungjawab setiap orang. Bukan sekadar polis, negara dan jiran-jiran.

    Bagi saya, mentaliti kita pertama sekali ikhtiar kendiri dalam menjaga keselamatan diri dan keluarga harus diperkemaskan.

    Mentaliti waspada dengan menyedari wujudnya ancaman yang terancang jika berpeluang untuk menganiaya orang-orang Islam. Saya dah malas nak sedarkan orang-orang melayu Islam. Bukan niat nak mengajak jadi prejudis tetapi supaya lebih waspada dan tidak sembrono menjaga diri dan maruah keluarga dari penjenayah yang kejam dari umat-umat yang tak takut Allah.

    Harap mangsa dan keluarga tabah menghadapi dugaan dan diberikan pembalasan kepada para jahanam tersebut. Mudah-mudahan mangsa dan keluarga dapat nikmat ditingkatkan iman dan dilindungi Allah di akhirat dari kesabaran mengahadapi ujian berat ini.

    Saya akui sangat berat ujian saudara kita itu.

    ReplyDelete
  7. senang cita kaum keling yang buat kan.?

    ReplyDelete
  8. Saya amat bersetuju, golongan yang tidak berakal dan bernafsu haiwan ini harus dihukum seberat-beratnya.
    Biar mereka rasa apa yang dirasa oleh mereka yang dianiaya.

    ReplyDelete
  9. umat Islam kena bersatu.. puak2 ni sekarang makin berani bertindak kurang ajar keatas umat islam..

    ReplyDelete
  10. Salam

    Encik,

    Masih aktif dalam Rukun Tetangga di Tmn. Teratai, Skudai?

    Saya penghuni baru taman ni. pelbagai cerita saya dengar di Taman ni walau baru 2 minggu di sini. Saya di lorong Palas. Harap Encik dapat update situasi terkini di Taman Teratai.

    Terima kasih

    Ateh.

    ReplyDelete
  11. jangan salahkan perundangan dan niat tak ikhlas.nak laksana hudud konon undang 2yang ada ini ciptaan manusia konon.negara islam dulu sekarang negara kebajikan.penipu besar.kena gertak si kafir dari jauh dah takut.jangan berangan la.undang2 yang sedia ada ini pun dah menurut islam nak apa lagi.ikut takzir dan adil.lagi pulak nak hukum orang bukan islam yang jahat ikut hudud ala kamu itu org bukan islam terkecuali.mengarut la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam , sekarang bukan masa untuk kita nak menyalahkan sesiapa, kerana yang menjadi mangsa ialah saudara islam kita, cuma sekarang ini berhati-hatilah dengan ancaman -ancaman dari mereka-mereka yang anti Islam dan anti Melayu ini, sudah jelas sekarang mereka sudah menunjukkan belang mereka dan mahu menghancurkan kita sekiranya berpeluang.

      Kepada saudara jeefat adakah saudara turut terlibat turun padang berkumpul di taman teratai selepas kejadian berkenaan? Kerana saya mendengar cerita apabila berita mengenai insiden rogol untuk tersebar, Sekumpulan besar orang melayu telah berkumpul untuk menuntut bela, walaubagaimanapun, hanya tindakan tegas pihak polis yang menyuruh orang melayu bersurai telah menyelamatkan kaum india di kwasan berkenaan daripada amukan orang melayu? Betulkah kejadian itu.

      Delete
  12. Anti Hindu PariahMay 11, 2012 at 5:24 PM

    Masalahnya camne nak apply hudud dan qisas pada pesalah dalam kes ini? Undang2 hudud dan qisas hanya applicable untuk orang Islam saja...sedangkan pelaku2 binatang dalam kes ini HINDU!!

    Saya dengar waktu jatuh hukum tempohari mereka siap bole melawak dan gelak2 lagi...GERAMNYA!!!

    ReplyDelete
  13. betul..hudud jln pd org islam je
    tp ni keling yg rogol..
    xleh nk qisas pon

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anti Keling PariahMay 24, 2012 at 5:16 PM

      Itu yg jadi masalahnye...kadang2 geram bile dipikirkan balik.

      Malah, kalau ikut hudud ala PAS, mangsa kena kemukakan 4 org saksi yang nampak dia dirogol..persoalannya mane die nak carik saksi2 tersebut? Kalau die gagal, die bole dikenakan qazaf dan disebat 80 kali.

      Saya dengar mangsa telah kembali ke rahmatullah akibat trauma dan tekanan perasaan yang melampau-lampau...mari kite same2 sedekahkan Al Fatihah.

      http://gempakz.org/showthread.php?tid=1921&pid=6397#pid6397

      Delete
    2. orang tu da kene tangkap da.....ade kene penjara 63 tahun...ade yang 10 tahun....tapi daripada 10 tahun ditambah lagi 15 coz gelak pada hukuman dijatuhkan.....and ade masuk paper da pown.... pasal saksi takya takut....tu guna buat report awal2 lepas kejadian..kesan air liur...air mani...boleh dijadikan bukti

      Delete
  14. Apa punya bangang la Melayu ni. Membaca malas. Belajar pun malas. Yang sokong hudud dan qisas dan yang menentang dua2 tak cukup ilmu, main redah cakap itu ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila berikan penerangan wahai orang yang cukup ilmu...

      Delete
  15. PUAK PUAK KELING NI SEPATUT KITA BUNUH JE..

    ReplyDelete
  16. Kalau isunya adalah merogol maka pesalah haruslah dihukum. Janganlah ambil kesempatan untuk menuding jadi keatas kaum dan agama. Perogol, pembunuh, perompak dan pencacai wujud dalam setiap kaum tidak kira agama.

    ReplyDelete
  17. Hudud bukanlah bentuk hukuman untuk menyiksa manusia.. tetapi lebih kepada menjaga manusia. Mengelakkan drp jenayah berlaku. Allah yg memegang hati manusia. Allah mencampakkan rasa gerun utk melakukan jenayah. Hanya org yg beriman percaya kpd hukum hudud ni.

    ReplyDelete
  18. Aku mmg sokong hudud tapi aku rase bodoh korang ni nak tunjuk jari kat kaum & agama perogol... yang 38 org rogol pompuan kat klantan tu bukan islam ke, bukan melayu? bab2 merogol ni kaum kite la paling top kat malaysia... siap rogol anak la rogol mak la.... aku nak mengaku melayu pun malu...

    ReplyDelete
  19. india skit je kat msia tapi kes jenayah die bnyak, kes rogol la, rompak, samun la. 6 org lagi nk rogol. aq sedih dngar pe yg blaku.

    ReplyDelete